6 november 2012


Restauratiestatus:
  • De laatste ‘verfloodjes’ worden gezet zoals te zien op de gekozen hoofdfoto. Cees jr. en Rinus zorgen voor de laatste okergele vlonders.
  • Piet Chris en Jan Hottenga leggen de koperen brandstofleidingen -toevoer en retourleiding- vanuit de voorpiek naar de motorkamer aan. De doorvoeren moeten natuurlijk waterdicht worden afgewerkt.
  • Het verlengstuk van de stalen helmstok is zodanig verroest dat die nieuw gemaakt moet worden. René en Marc hebben zich daarover gebogen en dat wordt opgepakt.
  • De koper verchroomde grab-beugel die tegen de stalen waterkering gemonteerd moet worden is door Marc in de bankschroef op het oog ”even” van zijn vier kronkels ontdaan. Met gevoel en zijn menselijk gewicht binnen 10 minuten klaar. Sommige dingen zijn simpel als je het kunt! Henk kan nu verder met de montage en met het weer bendelen van de buis met nieuwe lijn (voor een betere grip).
  • Hans van Hal had deze avond de leiding over het werk en dat doet’ie goed.
  • De bilge van de boot, aan de voorkant, is de hele avond voorzien van frisse waterdamp om de vochtigheidsgraad van het hout onderdeks bij te spijkeren. Uitdroging – de boot staat nu al bijna 3 jaar binnen – blijft een reëel risico.
  • Astrid van der Niet kwam met haar iPad op de koffie om de nieuwe Kurt Calsen website, die bijna klaar is, te showen. Het ziet er modern en aantrekkelijk uit met minder tekst en meer beeld, zoals dat vandaag de dag hoort. Binnenkort live!
  • Goed nieuws van Rijskwaterstaat. Telefonisch vernamen we dat de directie in principe akkoord is met de openstelling van de Noordwijkse vuurtoren voor het publiek. De vervolgstap van de eigenaar (RWS) is dat aan de beheerder, Domeinen, nu gevraagd wordt welke condities en welke maatregelen gaan gelden resp. genomen moeten worden om het ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Het kan daar theoretisch nog op struikelen, maar dat is niet de verwachting.