Stichting Kurt Carlsen

Restauratiestatus:
  • De laatste losse okergele loodjes zijn gelegd door Rinus. Alle houten onderdelen zijn nu een of twee maal gelakt. Na de montage in de boot wordt er nog een keer in okergeel afgelakt.
  • Zoals te zien op de hoofdfoto is Piet Chris nog steeds druk met het aanleggen en solderen van het leidingwerk op en rond de motor.
  • Erik Vink en Peter hebben een aantal stalen onderdelen, zoals de trekbeugel voor aan de boeg en de scepters, ontroest en in de grondverf gezet. Er zijn toch nog opmerkelijk veel van dit soort kleinere klusjes!
  • De beide aangeschafte toegangstrappen (later voor het publiek) zijn binnen gekomen en worden door Rene en Marc klaargemaakt voor gebruik. (Deze trappen worden gefinancierd uit een bijdrage van het ANWB Fonds.)
  • Er is een besluit gevallen over de definitieve bevestiging van de fenderzakken (eerder ook wel fenderband genoemd). We doen het zoals het bij de bouw van de boot -en volgens ons tot ongeveer het referentiejaar 1960- geconstrueerd. Dat betekent dat er 4 houten klossen moeten worden gemaakt, die iets uitsteken buiten de houten vulstukken op de vier uiteinden van de boot. In die klossen komen gaten waardoor met een lijn de fenderzak strak wordt getrokken. Later is bij alle Eierland boten deze constructie veranderd en zijn er stalen platen over de uiteinden van de fenders geplaatst. Vermoedelijk omdat de uitstekende klossen riskant zijn bij aanmeren en langszij komen. Wel weer een nieuwe klus er bij voor met name Cees en Rick en Hans, maar geheel origineel!
  • De linnen buiskap met alle toebehoren is nog compleet aanwezig, maar na inspectie blijkt het linnen te zijn verteerd. Waarschijnlijk is de kap meer dan twintig jaar oud en hij ligt ook al weer bijna drie jaar op de zolder van de Bierman. Zo gek is dat dus niet. Er moet dus een nieuwe buiskap gemaakt worden door een zeilmaker. Pech in financiële zin, maar straks wel mooi nieuw!

Benieuwd naar de foto’s van deze avond, klik dan even hier.