Stichting Kurt Carlsen

Nu de vaarperiode zomer 2013 achter de rug is storten we ons weer op het noodzakelijke herstel.
Vooral het loopwerk van de bootwagen en het onderstel van de tractor moeten deze winter gereviseerd worden. Met hulp van de fa. Ploegmakers, Gilbert Ploegmaker, zijn de tracks van de tractor afgelopen week gedemonteerd. De tractor zelf staat op bokken en we kunnen nu goed bij de rest van het onderstel. Het is opmerkelijk waar we allemaal water en zand in vinden! We gaan eens goed na hoe we dat water voor de volgende zomer zo veel mogelijk buiten kunnen houden!

Ook de tracks van de bootwagen liggen er al af.
Woensdag 23-10 zijn de schakels van één van de tracks allemaal van elkaar gescheiden door de verbindingspennen tussen die schakels te verwijderen. Dat is in dit ene zinnetje een stuk sneller gezegd dan toen gedaan. Met waardevolle adviezen van Kasper Kools, chef werkplaats van de KNRM in IJmuiden, die bij ons langs was en niet bang was voor vuile handen kunnen we die klus verder wel afmaken. Hier gaat het niet alleen om het draaien van nieuwe assen en het opnieuw zorgen voor goede afdichtingen, maar ook een of twee stalen hoofdwielen zullen of opnieuw moeten worden gemaakt of op een andere manier weer netjes rond moeten worden. Een van de wielen is verre van rond!

Verder is al het touwwerk met zoet water gespoeld en te drogen gehangen.
Wat de boot betreft moeten we nog uitzoeken waar welke lekkages zitten. Tijdens onze ‘zoetwatertocht’ naar Lemmer, waarbij de boot voor het eerste meer dan 4 dagen continue in het water heeft gelegen, is gebleken dat er, of van bovenaf (het dek) of van onderaf (de romp of de loospijpen) water naar binnen komt. Gelukkig hadden we in de machinekamer twee elektrische pompen geïnstalleerd. Die hebben hun nut  meer dan bewezen tijdens dat uitstapje en al eerder bij de deelname aan het Haven Festival in IJmuiden in augustus.

 

Benieuwd naar de foto’s, klik dan even naar de gallery.